Γράφει η Κυριακή Μουρατίδου (*)
Ο Τ(ομας) Σ(τερνς) Έλιοτ έγραψε το σπουδαιότερο ποίημα του αιώνα ίσως επειδή… παντρεύτηκε και για λάθους λόγους.
Ένα ποίημα που άλλαξε την ποίηση γεννήθηκε από έναν αποτυχημένο γάμο. Η δραματική προσωπική ζωή του Έλιοτ πίσω από το «The Waste Land».
Γεννήθηκε στο Μιζούρι, αλλά η ψυχή του ανήκε στην Αγγλία.
Ένιωθε πως η Αμερική δεν μπορούσε να του προσφέρει τη λογοτεχνική πυκνότητα που λαχταρούσε.
Το Λονδίνο, με την ομίχλη του, το τσάι του και τις εσωστρεφείς του σκιές, του έδινε κάτι περισσότερο: ένα βάθος που ο Νέος Κόσμος δεν είχε.
Στα 26 του, λίγους μήνες αφού έφτασε στην Αγγλία, παντρεύτηκε τη Βίβιαν Χέιγουντ, μια καθηγήτρια απ’ το Κέιμπριτζ με σωματικά και ψυχικά προβλήματα.
Δεν ήταν έρωτας.
Ήταν η απελπισμένη κίνηση ενός ανθρώπου που ήθελε να «κόψει τις γέφυρές του».
*****
Για να μη χάσετε καμία ανάρτηση της Εποπτείας, γραφτείτε στο εβδομαδιαίο newsletter μας, πατώντας ΕΔΩ
Για τα videos της Εποπτείας, γραφτείτε στο κανάλι μας στο youtube, πατώντας ΕΔΩ
Βρείτε μας και στο tiktok πατώντας ΕΔΩ
*****
Ο ίδιος έγραψε αργότερα: «Πείστηκα πως την αγαπούσα, μόνο και μόνο για να δεσμευτώ να μείνω στην Αγγλία».
Η Βίβιαν ήταν διαρκώς άρρωστη, με ημικρανίες, εμπύρετες καταστάσεις, εμμονές και σωματικές παραλύσεις.
Άρχισε να εξαρτάται από οπιούχα και αιθέρα.
Ο Έλιοτ απομονωνόταν όλο και περισσότερο.
Οι βραδιές τους ήταν βασανιστικές για τους καλεσμένους: «Δεν θα ξαναέρθω ποτέ στο σπίτι σας», τους έλεγαν φίλοι που είχαν αντέξει μόνο ένα δείπνο μαζί τους.
Ο γάμος του με τη Βίβιαν (1915) έγινε αυθόρμητα και μάλλον από ανάγκη παρά από βαθιά αγάπη.
Πολύ γρήγορα έγινε δυσλειτουργικός και επηρέασε ψυχολογικά τον Έλιοτ.
Αυτή η ένταση, σε συνδυασμό με την κρίση ταυτότητας και το πνευματικό αδιέξοδο της εποχής του Μεσοπολέμου, εκφράζεται ιδιαίτερα έντονα σε έργα του όπως το «The Waste Land» (1922).
Ένα ποίημα αποσπασματικό, γκρίζο, γεμάτο παγωνιά.
Ένα έργο που μίλησε στη μεταπολεμική γενιά σαν κραυγή απελπισίας.
«Με τον γάμο, μπήκα σε μια κατάσταση του νου από την οποία γεννήθηκε το Waste Land», έγραψε αργότερα.
Η στέρηση, η ενοχή και η αδυναμία να επικοινωνήσεις με τον άλλο έγιναν στίχοι.
Ο κόσμος έβλεπε μοντερνισμό.
Εκείνος έβλεπε συντρίμμια.
Δεν χώρισαν επισήμως, αλλά το 1933 ο Έλιοτ εγκατέλειψε τη Βίβιαν και δεν την ξαναείδε ποτέ.
Εκείνη πέθανε το 1947, έγκλειστη σε ψυχιατρική κλινική.
Δεν την επισκέφθηκε ποτέ.
Όταν του τηλεφώνησαν να του πουν πως πέθανε, έβαλε τα χέρια στο πρόσωπο και ψιθύρισε «Θεέ μου, Θεέ μου».
Παντρεύτηκε ξανά στα 68 του, με τη γραμματέα του.
Ήταν η μόνη που του έδωσε γαλήνη.
Η πρώτη του σύζυγος τον είχε στοιχειώσει, αλλά μέσα απ’ αυτό το τραύμα γεννήθηκε μια ποίηση που άλλαξε τον κόσμο.-
(*) Πηγή: fb
*****
ΓΡΑΨΤΕ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ
*****
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Η ιδέα της Ευρώπης, ο Μητσοτάκης, ο Μακρόν και ο Βίκτορ Ουγκό
Η Αριστερά επιμένει πεισματικά στα αδιέξοδά της
Ο Περσέας στη Φλωρεντία: Όταν η Ελλάδα δημιουργεί την Ευρώπη
Έχει και σήμερα στις τάξεις της έναν «Συμπιλίδη» η Νέα Δημοκρατία;
Όλα όσα κρύβονται πίσω από τις ανισότητες και τις οξύνουν
Επίκουρος, ο πρωτεργάτης της πνευματικής επανάστασης
Η επινόηση της ψυχής, ένα πολιτισμικό θαύμα
Ποιο είναι το μεγαλύτερο θύμα του αντισυστημισμού;
Μαρσέλ Προυστ: Η λογοτεχνία ως κλειδί της προσωπικής ελευθερίας
Στο «καραμανλικό- σαμαρικό» μπλοκ οι πιο πολλοί εμπλεκόμενοι βουλευτές στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ
δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...