Τετάρτη 12.02.2025,  

Πώς το χρήμα νίκησε το σκάκι! Η περίπτωση του Χοσέ Ραούλ Καπαμπλάνκα

Δημοσιεύτηκε στις 18/11/2024 στην κατηγορία Στοχασμός  |  δεν υπάρχουν σχόλια

Το 1921, ο Χοσέ Ραούλ Καπαμπλάνκα έφτασε στο αποκορύφωμα της καριέρας του στο σκάκι, ορίζοντας έτσι μια εποχή που έχει πια χαθεί, ίσως για πάντα. Αυτή η σκακιστική ιδιοφυΐα από την Κούβα, που γράφτηκε με μεγάλα γράμματα στην ιστορία του σκακιού για την σχεδόν μαθηματική ακρίβειά του και το κομψό στυλ του, ήταν έτοιμος να επιτύχει ό, τι λίγοι θα μπορούσαν να ονειρευτούν.

 

Μεταξύ 1916 και 1924, ο Καπαμπλάνκα παρέμεινε αήττητος σε επίσημους αγώνες. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αντιμετώπισε τους καλύτερους παίκτες του κόσμου χωρίς να χάσει ούτε ένα παιχνίδι! Επρόκειτο για ένα κατόρθωμα που άλλαξε την πορεία της ιστορίας του σκακιού.

 

Μία από τις πλέον εμβληματικές νίκες του ήρθε το 1921 εναντίον ενός παίκτη- θρύλου, του Ιμάνουελ Λάσκερ, ο οποίος είχε κρατήσει τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή για ένα εκπληκτικά μεγάλο διάστημα 27 ετών! Ο Lasker θεωρήθηκε αήττητος, οι περισσότεροι έλεγαν ότι δεν θα βρεθεί κανείς να τον νικήσει! 

 

Αλλά ο Καπαμπλάνκα, με το καρτεσιανό, ακριβές παιχνίδι του, αποσυναρμολόγησε την άμυνα του Λάσκερ αβίαστα. Ήταν σαν κάθε κίνηση να βγήκε κατευθείαν από ένα τέλειο εγχειρίδιο σκακιού και να εφαρμόστηκε πάνω στη σκακιέρα!

 

Η πίεση του Καπαμπλάνκα στον Λάσκερ, ήταν αμείλικτη. Συγκλονισμένος και κουρασμένος, ο Λάσκερ παραδέχτηκε την ήττα του πριν ακόμη ολοκληρωθεί ο αγώνας, παραχωρώντας με αυτό τον τρόπο τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή στον Χοσέ Ραούλ Καπαμπλάνκα.

 

Δείτε εδώ το επικό παιχνίδι Λάσκερ εναντίον Καπαμπλάνκα

 

https://www.chess.com/article/view/100-years-ago-capablanca-lasker-1921

 

Αυτό που πραγματικά προκάλεσε δέος στους οπαδούς και τους εμπειρογνώμονες, δεν ήταν μόνο η ίδια η νίκη, αλλά το πώς την πέτυχε ο Καπαμπλάνκα: Χωρίς λάθη, χωρίς δεύτερη σκέψη. Κάθε κίνηση ήταν σαν να πρέπει εξαρχής να γίνει, μια σειρά κινήσεων που εκτελέστηκαν με την ακρίβεια ενός ελβετικού ρολογιού.

 

Η αήττητο σερί του Καπαμπλάνκα ήταν κάτι περισσότερο από μια σειρά από νίκες: Ήταν μια απόδειξη για την τέχνη και το άψογο στρατηγικό μυαλό που τον ξεχώρισε.

 

Φανταστείτε ότι έπαιζε διαρκώς, επί οκτώ ολόκληρα χρόνια χωρίς ούτε μια ήττα! Αυτός ήταν ο θρύλος του Χοσέ Ραούλ Καπαμπλάνκα, ενός πρωταθλητή που δεν κέρδιζε απλώς, αλλά ενσωμάτωσε την τελειότητα σε κάθε του κίνηση πάνω στη σκακιέρα.

 

Το αήττητο σερί του παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα στο σκάκι, υπενθυμίζοντας μας ότι το αληθινό μεγαλείο δεν βρίσκεται μόνο στις νίκες, αλλά και στην κυριαρχία και στην τέχνη που ο Καπαμπλάνκα έφερε στο σκάκι.

 

Και φτάνουμε αισίως στο 1927. Τότε που ένας Ρώσος, ο οποίος μέσα σε αυτή τη χρονιά πολιτογραφήθηκε Γάλλος, καταφέρνει να βρει το ποσό που χρειαζόταν για να παίξει απέναντι στον Καπαμπλάνκα για τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή. 

 

Ο επικός αγώνας μεταξύ του Χοσέ Ραούλ Καπαμπλάνκα και του Αλεξάντερ Αλιέχιν, διήρκεσε από τις 16 Σεπτεμβρίου έως τις 29 Νοεμβρίου 1927. 

 

Σύμφωνα με τους κανόνες του Λονδίνου του 1922 που πρότεινε -και ίσχυσαν- ο Καπαμπλάνκα, ο διεκδικητής του τίτλου έπρεπε να συνεισφέρει 175.300 δολάρια για να μπορέσει να παίξει με τον πρωταθλητή και να διεκδικήσει τον τίτλο. Ο Αλιέχιν μπόρεσε να συγκεντρώσει αυτά τα χρήματα το 1927, κι έτσι ζήτησε από τον Καπαμπλάνκα να παίξουν το παιχνίδι για τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή.  

 

Δείτε εδώ τον ιστορικό αγώνα Καπαμπλάνκα εναντίον Αλιέχιν

 

https://www.chess.com/blog/ThummimS/the-1927-world-chess-championship

 

Μετά την ήττα του, ο Χοσέ Ραούλ Καπαμπλάνκα ζήτησε πολλές φορές από τον Αλιέχιν μια ρεβάνς, αλλά ο -ήδη πολιτογραφημένος Γάλλος- παγκόσμιος πρωταθλητής του αρνιόταν συστηματικά, επικαλούμενος το ποσό που πρέπει να συγκεντρώσει ο διεκδικητής του τίτλου. Ο Κουβανός πρωταθλητής δεν κατάφερε ποτέ να συγκεντρώσει αυτό το ποσό, έτσι η ρεβάνς δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ! Κάπως έτσι το χρήμα, νίκησε το σκάκι…

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

Η Έλλη Λαμπέτη έκανε πάντοτε κάτι αναπάντεχο...

 

«Περίμενα» του Παναγιώτη Κανελλόπουλου

 

Ο Πάμπλο Πικάσο μιλά για την τέχνη, τη ζωή, τη ζωγραφική, τον Ραφαήλ...

 

Γράψτε την άποψή σας

δεν βρέθηκαν σχόλια επισκεπτών...

Προσθέστε το σχόλιό σας

Ονοματεπώνυμο ή ψευδώνυμο  
Το e-mail σας (προαιρετικό - δεν δημοσιεύεται)  
Το σχόλιό σας

Δημοφιλέστερα άρθρα

Μια κοινωνία που εκδικείται δεν γίνεται πιο δίκαιη, γίνεται πιο πρωτόγονη

Αλμπέρ Καμί: Η αληθινή φρίκη της ύπαρξης δεν είναι ο φόβος του θανάτου, αλλά...

Άντον Τσέχωφ, «Ένας αριθμός»

Ο Τόμας Στερνς Έλιοτ γράφει για την ενότητα του ευρωπαϊκού πολιτισμού

Πιστεύετε ότι είστε σημαντικός άνθρωπος, κύριε Χορν;

Είπε ο Γιάννης Τσαρούχης...

Μνήμη Ολοκαυτώματος: Ποιοι και γιατί θέλουν να ταυτίσουν τους Εβραίους με τους ναζί

Ουίλλιαμ Μπάτλερ Γέιτς, ο λογοτέχνης της κελτικής συνεισφοράς στον ευρωπαϊκό πολιτισμό

Η υφήλιος κινείται γύρω από την έναρξη της προεδρίας Τραμπ

Κι όμως, η βιολογία αναγνωρίζει μόνο δυο φύλα

Μένης Κουμανταρέας, ο δισεκατομμυριούχος της σκέψης και των παραισθήσεων

Ανατόλ Φρανς: Πώς το Κακό δίνει υπόσταση στο Καλό

Η μοναδική Μαρίκα Κοτοπούλη, το αντίβαρο στο Εθνικό Θέατρο και τα Ορεστειακά

Ο Διονύσιος Σολωμός γράφει για τη «Μητέρα μεγαλόψυχη»

Κανείς δεν είναι πιο επικίνδυνος από εκείνον που φαντάζεται τον εαυτό του αγνό στην καρδιά

Ροή ειδήσεων

Εμμανουήλ Κριαράς, ο πρύτανης των Ελλήνων φιλολόγων

Μ. Καραγάτσης: Σημασία δεν έχει τι γράφεις, αλλά πώς το γράφεις

Φερνάντο Πεσσόα: Πώς να ξεπλύνουμε το πεπρωμένο μας

Αλμπέρ Καμί: Η αληθινή φρίκη της ύπαρξης δεν είναι ο φόβος του θανάτου, αλλά...

Κανείς δεν είναι πιο επικίνδυνος από εκείνον που φαντάζεται τον εαυτό του αγνό στην καρδιά

Η δύσκολη σχέση του Γιοχάνες Μπραμς και του Φραντς Λιστ

Από τη μια ο Όργουελ, από την άλλη ο Χάξλεϊ

Η μοναδική Μαρίκα Κοτοπούλη, το αντίβαρο στο Εθνικό Θέατρο και τα Ορεστειακά

Ο Διονύσιος Σολωμός γράφει για τη «Μητέρα μεγαλόψυχη»

Μνήμη Ολοκαυτώματος: Ποιοι και γιατί θέλουν να ταυτίσουν τους Εβραίους με τους ναζί

Άρθουρ Σοπενχάουερ: Η σύμπτωση δεν έχει καμία θέση στη ζωή

Ουίλλιαμ Μπάτλερ Γέιτς, ο λογοτέχνης της κελτικής συνεισφοράς στον ευρωπαϊκό πολιτισμό

Ανατόλ Φρανς: Πώς το Κακό δίνει υπόσταση στο Καλό

Πιστεύετε ότι είστε σημαντικός άνθρωπος, κύριε Χορν;

Κι όμως, η βιολογία αναγνωρίζει μόνο δυο φύλα

Τελευταία σχόλια

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©